Blijft KLM bestaan

Gepubliceerd op 19 februari 2019 om 00:50

Het rommelt weer binnen de Air France-KLM groep. Onder het bewind van de nieuwe topman Ben Smith staan veranderingen op de loer die niet goed zijn voor de KLM. Het eerste zichtbare resultaat hiervan is dat de KLM-topman Pieter Elbers niet benoemd zal worden voor nog eens 4 jaar en hiermee verdwijnt de autonome positie van de KLM als sneeuw voor de zon.

 

Vandaag wordt er waarschijnlijk een besluit genomen over het vervolg van de carrière van Elbers. Dan vergaderen de bestuurders van Air France-KLM om te beslissen over een verlenging van het contract van Pieter Elbers, wiens termijn dit voorjaar afloopt.

Volgens de laatste berichten kan Pieter Elbers wellicht toch aanblijven, mits er als compromis één Franse commissaris extra bij KLM komt. Hierover zou de bestuursvergadering nog wel moeten stemmen. Het luchtvaartconcern houdt zich stil en bevestigt noch ontkent de geruchten. Hiermee is de strijd allerminst gewonnen, en verliezen we de KLM uiteindelijk aan de Fransen.

 

Het zou goed zijn als de politiek eens en voor altijd dit probleem oplost en zich veel harder opstelt waarbij de landingsrechten die de KLM heeft gebruikt in de onderhandelingen voor een 50/50 structuur. Zeker nu is de tijd daar rijp voor omdat de KLM al jaren beter presteert dan de Air France holding.

 

Elbers en Smith liggen volgens ingewijden niet bepaald op één lijn, wat een reden zou kunnen zijn om de Nederlander toch te laten vertrekken. De twee zijn het vooral oneens over de bedrijfsstructuur van Air France-KLM: Smith wil dat het moederbedrijf meer macht krijgt, terwijl Elbers wil dat er juist zoveel mogelijk autonomie voor KLM blijft. Door een 50/50 krijgt misschien iedereen zijn zin. 

Reactie plaatsen

Reacties

Angelien Ruizendaal
6 jaar geleden

Helemaal mee eens.