De staking bij Air France-KLM had al 300 miljoen euro gekost. En nu gooit topman Jean-Marc Janaillac de handdoek in de ring.
De ondernemingsraad van de KLM is zeer bezorgd over de consequenties die dat besluit zal hebben voor de gezamenlijke luchtvaartonderneming. Misschien zal geprobeerd worden piloten te paaien door vluchten naar Parijs over te hevelen’, aldus de ondernemingsraad of dat de KLM ten gelde moet worden gemaakt. Hoe dan ook hier wordt de KLM niet echt beter van. Elke nieuwe misstap in deze is een stap dichter bij de ondergang van deze fusie. De enige hoop is dat politiek Den Haag dit alles met de ogen van een havik in de gaten zal houden en ingrijpt als dit nodig blijkt te zijn.
Een einde maken aan de fusie zal niet gemakkelijk zijn en grote gevolgen hebben voor beide luchtvaart maatschappijen, maar na 14jaar is dit misschien wel de enige redelijke optie.
Arbeidsconflict
Air France-KLM kampt al geruime tijd met een arbeidsconflict in Frankrijk waar piloten meer salaris eisen en de luchtvaartmaatschappij daar niet op in wil gaan. Waar in Nederland wordt gepraat en het polder model al jaren met succes wordt gehanteerd, staan ze in Frankrijk als onbenullen tegen over elkaar waar zowel de directie als de bonden een uiterst kwalijke rol in hebben. Dit heeft geleid tot een reeks stakingen die Air France-KLM handen vol met geld hebben gekost, en als er geen oplossing komt het einde van Air France-KLM zal betekenen. Wrang in deze is dat het goed gaat in de luchtvaart en de KLM het bijzonder goed doet, maar met een partner als Air France is het resultaat aan het einde van de streep helaas nul. De kosten van de staking zijn al opgelopen tot 300 miljoen, zo liet Air France-KLM weten.
Janaillac wilde een doorbraak forceren door de bonden buitenspel te zetten. Hij bood het personeel een loonsverhoging van 7 procent in vier jaar aan en legde dit buiten de bonden om voor aan alle werknemers van Air France. Hiermee legde hij zijn hoofd op het hakblok en verloor hij de strijd en bewijst hiermee het bedrijf een slechte dienst. Vrijdagavond bleek dat 55,44procent tegen het voorstel van Janaillac had gestemd.
Onbegrijpelijk
De grootaandeelhouders van Air France-KLM, zoals Delta Airlines, zullen niet lijdzaam blijven toezien hoe ‘hun geld wordt verstaakt. Er wordt dan ook een onbegrijpelijk en zeer gevaarlijk spel gespeeld door de Franse tak.
Voorlopig lijkt er nog geen einde te komen aan de moeilijke situatie bij Air France. En nu de topman weg is lijkt dit bedrijf totaal stuurloos en heeft niemand een idee hoe nu verder. De Franse bonden denken dat ze hebben gewonnen na het opstappen van hun topman en voelen zich sterker dan ooit en zullen niet meer zo snel akkoord gaan met voorstellen van de directie. Maar niets is minder waar, hier zijn alleen verliezers waar alleen de concurrentie de lachende derde lijkt.
Het is te hopen dat er snel een nieuwe topman komt bij Air France-KLM die dit bedrijf de sturing kan geven die hard nodig is.
Reactie plaatsen
Reacties