Schiphol groeit sneller dan Parijs Charles de Gaulle
De overheid hoeft zich geen zorgen te maken dat Air France en luchthaven Parijs Charles de Gaulle groeien ten koste van KLM en Schiphol. Het netwerk van Schiphol heeft zich in 2016 beter ontwikkeld dan dat van zijn Franse concurrent. Alleen op het gebied van vracht deden de Fransen het beter.
Schiphol groeit sneller dan Parijs Charles de Gaulle
De overheid hoeft zich geen zorgen te maken dat Air France en luchthaven Parijs Charles de Gaulle groeien ten koste van KLM en Schiphol. Het netwerk van Schiphol heeft zich in 2016 beter ontwikkeld dan dat van zijn Franse concurrent. Alleen op het gebied van vracht deden de Fransen het beter.
Dat schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. Aanleiding voor de geruststelling is de uitkomst van de jaarlijkse monitor Netwerkkwaliteit en Staatsgaranties die onderzoeksbureau Stichting Economisch Onderzoek (SEO) uitvoert in opdracht van het ministerie.
Landend vliegtuig van KLM op luchthaven Schiphol. HH
Geen reden tot zorg
Met de monitor controleert de Nederlandse politiek of afspraken over een evenwichtige groeiverdeling tussen Schiphol en Parijs Charles de Gaulle. Die zijn 2004 gemaakt bij de overname van KLM door Air France. Den Haag is bezorgd dat verzwakking van KLM zal leiden tot aantasting van het internationale bestemmingennetwerk van Schiphol, dat van grote waarde wordt geacht voor de Nederlandse economie.
Voorlopig is er geen reden tot zorg. Schiphol had in 2016 in totaal 265 bestemmingen, één minder dan het jaar ervoor. Daarmee is Schiphol samen met Parijs de derde luchthaven van Europa, na Istanboel Ataturk en Frankfurt. Het aantal indirecte verbindingen daalde licht, met 1,5%. Dat kwam voornamelijk door het vertrek van Malaysia Airlines.
Opvallend is de opkomst van budgetmaatschappijen als Ryanair, EasyJet en Transavia op Schiphol. Ten opzichte van 2015 noteerden zij een groei van bijna 26%. Vergeleken met luchthavens als Frankfurt, Parijs en Dubai heeft Schiphol het grootste percentage budgetmaatschappijen, tot grote ergernis van thuismaatschappij KLM. Die vindt dat de schaarste capaciteit op de luchthaven moet gaan naar intercontinentale routes.
Uit een ander onderzoek dat de Kamer donderdag krijgt, blijkt bovendien dat Schiphol het afgelopen jaar 13% goedkoper is geworden dan het jaar daarvoor. De luchthaven is daarmee goedkoper dan concurrenten als London Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle en even duur als Dubai. Alleen Istanboel Ataturk is nog 29% goedkoper. London Heathrow is verreweg de duurste luchthaven van de regio.
Passagiersgelden
Dubai werd duurder ten opzichte van het jaar daarvoor door de invoering van een heffing voor overstappende passagiers. In totaal inden Schiphol en Dubai het afgelopen jaar €763 mln aan luchthavenheffingen en passagiersgelden.
Schiphol voerde in april 2016 al een tariefsverlaging van 10,6% door voor luchtvaartmaatschappijen. De verlaging was mogelijk door de lage rekenrente en doordat in 2015 meer passagiers dan verwacht naar de luchthaven kwamen. Ook voor 2017 zijn de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen verlaagd, met 7,1%.
De komende jaren komt hoogstwaarschijnlijk weer een kentering in deze trend met een verwachte tariefstijging. Door de snelle groei heeft Schiphol extra operationele kosten. Ook gaat de rente waarschijnlijk omhoog en moet de luchthaven investeringen in een tijdelijke vertrekhal en een nieuwe pier terugverdienen. Voor luchtvaartmaatschappijen zijn sterk fluctuerende tarieven lastig bij het inplannen van routes.
Reactie plaatsen
Reacties